Vitamin untuk ibu mengandung

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  

selamat petang.. 

alhamdulillah.. tahniah kepada sifu saya aka mommy hadha kerana telah selamat melahirkan seorang baby girl.. hehehe tgk baby comel, terasa nak ade gak sorang baby girl.. Bulan Mac nanti nie pun ziqri dah masuk dua tahun.. hehehe boleh la tambah sorang.. hehehehe 

lagipun papa ziqri da kuarkan dialog " ziqri nak adik..? Ziqri nak adik x..? " masa kat jusco taman u kelmarin.. Motif?.. dialog tue ditujukan kepada ibu ziqri gak la tue.. kan papa kannn hehehehe

InsyaAllah jika saya mengandung nanti, dibawah nie lah antara vitamin Shaklee yg akan saya amalkan.. Vitamin nie gak yang sekarang saya amik.. Mudahkan Shaklee nie.. Semua boleh amik, cuma perlu ditukar mengikut keperluan seseorang.. 

Meh kiter tgk vitamin ape yang sesuai untuk ibu mengandung. 


[a] protein
[b] multivitamin yang lengkap dengan zat besi
[c] b complex yang lengkap dengan folik asid
[d] vitamin c
[e] Kalsium
[f] Omega


Fungsi Vitamin 

Secara ringkasnya kepentingan vitamin tersebut adalah :

[a] Protein : untuk membina sel. Sel terbina dari protein. tanpa protein, pembinaan dan perkembangan sel boleh terbantut.

[b] Multivitamin dengan zat besi : demi memastikan sel mendapat semua vitamin penting dalam membentuk organ. Zat besi penting untuk pembinaan darah dan pembesaran janin. Pengambilan vitalea@multivitamin shaklee secara konsisten membantu menstabilkan bacaan HB darah ibu yang hamil.

[c] B complex : penting untuk pembinaan sel darah, saraf dan beberapa organ penting termasuk tengkorak kepala

[d] Vitamin C : Pembentukan kolagen dan membantu sistem antibodi

[e] Kalsium : Pembinaan sel darah merah serta tulang bayi

[f] Omega : Membantu pembentukan sel otak. Pengambilan hanya dibenarkan selepas bulan ke 4 kehamilan 



Vitamin yang diLARANG

Antara senarai vitamin Shaklee yang TIDAK BOLEH diambil ketika mengandung ialah antaranya :

[a] Vitamin E
[b] Alfalfa
[c] GLA
[d] Vivix
[e] CInch 

huhuhu owhh saya kena stopkan dulu GLA n Vitamin E yang saya amalkan selama ini.. huhuhu


Kecuali atas saranan doktor sendiri..Vitamin² yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendag kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.

Pastikan anda mendapat konsultasi agar vitamin yang anda ambil dapar berfungsi secara optimum.

So, ibu² di luar sana yang sedang hamil, pastikan anda mengambil vitamin yang sesuai.. mungkin anda biasa mengambil vitamin e, untuk tempoh kehamilan, hentikan lah dulu yea.. Anda tetap nampak cantik walaupun sedang hamil.. hehe 



SET J-1 (Trimester I )
  • Vita-Lea
  • B Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrix

SET J-2 ( Trimester II dan III)
  • Vita-Lea
  • B Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • Omega Guard
add on ESP untuk sumber protein


Sebarang pertanyaan atau ingin mengetahui maklumat lanjut, sila berhubung dengan saya melalui :

SMS/ WhatsApp :             012 711 1260      





4 comments:

Anonymous said...

kak ESP klu ambil time awal hamil boleh ker??dlm bulan pertama..

nursalwa said...

boleh dik

Anonymous said...

google law firm

Mazni Azmi said...

Assalamu'alaikum Wrmbth,

Terima kasih banyak atas perkongsian.

Vitamin E ni memang bagus untuk lelaki perempuan ek. Harga dia boleh tahan ek.

Cuma nasib baik boleh pakai lama. suami dan isteri pun sama sama boleh makan

Dulu ingatkan untuk cantikkan kulit je. Tak sangka ada manfaat lebih untuk orang lelaki

dan suami.

Selain kekalkan kesihatan dan awet muda,
rupa rupanya lelaki elok makan ek

Memang sesuai untuk pasangan yang dah berkahwin tapi masih belum mendapat anak lagi.

Insyaallah dengan usaha dan tawakal.

selebihnya serah pada Allah swt